Nissan X-Trail Forum banner

Vervanging van de distributieketting

28K views 24 replies 8 participants last post by  Mort  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik moet de distributiekettingen vervangen en probeer te bepalen of de motor eruit moet.

Er is mij verteld dat alle motoren behalve de 2.2dCi-motor ter plekke kunnen worden vervangen, maar bij die motor moet de motor eruit. Heeft iemand informatie die overeenkomt met of afwijkt van deze info?

#3 ·
Ahto42 said:
Motor kan erin blijven, je hoeft alleen de motorsteun te verwijderen en met een krik en een blok hout onder het carter kun je de motor laten zakken en omhoog brengen.
Ja, laten zakken en omhoog brengen om bij de bouten te komen, maar wees voorzichtig met het carter, is het roestig? ÂŁ45 nieuw en de consensus hier is dat de onderste ketting in orde zou moeten zijn en het moeilijkst om te doen.

#4 ·
pete-H said:
Ahto42 said:
Motor kan erin blijven, hoeft alleen de motorsteun te verwijderen en met een krik en een blok hout onder het carter kun je de motor laten zakken en omhoog brengen.
Ja, laten zakken en omhoog brengen om bij de bouten te komen, maar wees voorzichtig met het carter, is het roestig? ÂŁ45 nieuw en de consensus hier is dat de onderste ketting in orde moet zijn en het moeilijkst om te doen.
Ik denk dat met het carter eraf en een blok overeind ondersteund door de rechtopstaande paal, sommige problemen kunnen worden overwonnen en een optie zou geven om de onderste te vervangen indien nodig. Wat denk je?

#5 ·
pete-H said:
Ahto42 said:
Motor kan blijven zitten, je hoeft alleen de motorsteun te verwijderen en met een krik en een blok hout onder het carter kun je de motor laten zakken en omhoog brengen.
Ja, laten zakken en omhoog brengen om bij de bouten te komen, maar wees voorzichtig met het carter, is het roestig? ÂŁ45 nieuw en de consensus hier is dat de onderste ketting in orde moet zijn en het moeilijkst te doen is.
Ik denk dat met het carter eraf en een blok overeind ondersteund door de rechtopstaande paal een aantal problemen kunnen worden overwonnen en een optie zou geven om de onderste te vervangen indien nodig.

Wat denk je?

#6 ·
Zo doe ik het, Sam, voor de bovenste ketting, dat wil zeggen, wanneer het verwijderen van de onderste ketting begint, veranderen de dingen. Als je onder de auto kijkt, zie je het blikken deel van het carter als het laagste punt en het olie-opnamepunt, maar in feite is de gietstuk waaraan het is bevestigd ook het carter van de belhuizing tot de oliepomp, ook wel de onderste kettingdeksel genoemd. Ik ontdekte dat ik geen andere optie had dan de gietstuk te verwijderen en om dat te doen, moet de middenbalk eruit om bij de bouten te komen. Ik ben bezig met het verwijderen van mijn versnellingsbak, een nachtmerrie :roll: maar in deze video zie je dat hij de motor van bovenaf ondersteunt, misschien is dit voor de onderste ketting de juiste manier.

#8 ·
pete-H said:
Zo doe ik het, Sam, voor de bovenste ketting, dat wil zeggen, als het verwijderen van de onderste ketting begint, veranderen de dingen. Als je onder de auto kijkt, zie je het blikken deel van de carterpan als het laagste punt en het olie-opnamepunt, maar in feite is de gietstuk waaraan het is bevestigd ook de carterpan van de belhuizing tot de oliepomp, ook wel de onderste kettingdeksel genoemd. Ik ontdekte dat ik geen andere optie had dan het gietstuk te verwijderen en daarvoor moet de middenbalk eruit om bij de bouten te komen. Ik ben bezig met het verwijderen van mijn versnellingsbak, een nachtmerrie :roll: maar in deze video zie je dat hij de motor van bovenaf ondersteunt, misschien is dit de manier om te gaan voor de onderste ketting.
Bedankt, ik vind het idee om de motor van bovenaf te ondersteunen leuk. Als de onderste ketting gedaan moet worden, is het geen grote aanpassing, want er zit niets in de weg.

#9 ·
pete-H said:
Zo doe ik het, Sam, voor de bovenste ketting, dat wil zeggen, wanneer het verwijderen van de onderste ketting begint, veranderen de dingen. Als je onder de auto kijkt, zie je het blikken deel van de carterpan als het laagste punt en het olie-opnamepunt, maar in feite is de gietstuk waaraan het is bevestigd ook de carterpan van de belhuizing tot de oliepomp, ook wel de onderste kettingdeksel genoemd. Ik ontdekte dat ik geen andere optie had dan het gietstuk te verwijderen en daarvoor moet de middenbalk eruit om bij de bouten te komen. Ik ben bezig met het verwijderen van mijn versnellingsbak, een nachtmerrie :roll: maar in deze video zie je dat hij de motor van bovenaf ondersteunt, misschien is dit de manier om te gaan voor de onderste ketting.
Bedankt, ik vind het idee om de motor van bovenaf te ondersteunen leuk. Als de onderste ketting gedaan moet worden, is het geen grote aanpassing, want er zit niets in de weg.

#10 ·
Norfolkboy50 said:
Ik hoop volgende week de spanners op de kettingen van mijn zwager 07 Columbia te vervangen... Iemand enig idee hoe lang het duurt en welk gereedschap ik nodig heb... cheers
hallo Norfolkboy50 ik heb alleen aan mijn t30 DI gewerkt maar niet veel echt als je de bovenkant doet moet de motorsteun eraf want je kunt de cover er niet uithalen met hem op zijn plaats en dingen zijn zoveel makkelijker gemaakt eerste klus ook een set inbussleutels om de spanners los te maken etc.

#11 ·
Als je zoekt naar een thread met de naam "timing chain misery", staan ​​er een aantal foto's op die kunnen helpen. Het enige wat ik WEL zou willen zeggen, is dat ongeveer 15.000 mijl nadat ik dit had gedaan, de auto startproblemen kreeg die alleen konden worden opgelost door de nokkenastimingsensor iets te verplaatsen. Dit suggereert dat er een soort mismatch was tussen de nokkenas- en de krukassensoren, wat erop wijst dat er iets uit de tolerantie ging met de kleptiming, dus misschien loont het WEL om alles te vervangen (of misschien had ik iets anders verkeerd gedaan, of een paar dubieuze imitatieonderdelen gekocht....).

#12 ·
pete-H said:
Ahto42 said:
Motor kan blijven zitten, je hoeft alleen de motorsteun te verwijderen en met een krik en een blok hout onder het carter kun je de motor laten zakken en omhoog brengen.
Ja, laten zakken en omhoog brengen om bij de bouten te komen, maar wees voorzichtig met het carter, is het roestig? ÂŁ45 nieuw en de consensus hier is dat de onderste ketting in orde moet zijn en het moeilijkst om te doen.
Is het mogelijk om de spanner op de onderste ketting te vervangen zonder het carter te verwijderen?

#13 ·
Ja en nee, het gaat om een Dremel mini-slijpmachine met kwaliteitsbits, een lange steeksleutel met het uiteinde afgesneden en niet geassocieerd met een Dremel, het verwijderen van de oliepomp-afstandhouder, de rest laat ik aan je verbeelding over. :starwars:

#15 ·
Norfolkboy50 said:
Ik denk dat ik net de spanners vervang, omdat ik denk dat er een kapot kan zijn gegaan, soms is het stil en een ander rammelt als de hel. Waar hebben we het over, een dag werk?
Als je zoveel moeite gaat doen, zou ik zeker de secundaire ketting vervangen. Je hebt er toegang toe gemaakt en de ketting en spanner gaan samen veel langer mee. Je kunt ook een probleem met de ketting vinden als je de afdekking etc. eraf hebt, wat zou betekenen dat de auto een paar dagen van de weg is.

#18 ·
Sorry dat ik erin spring, mijn 06 2.2 Dci heeft een sporadisch geratel ontwikkeld aan de kant van de distributieketting, klinkt bijna alsof een bout of stuk metaal rondratelt, omdat het geluid niet consistent is zoals je zou verwachten bij de rotatie van de motor en het komt en gaat, vermoedelijk wanneer het ergens vast komt te zitten, wordt het stil.

Iemand ideeën? Heeft iemand iets gevonden bij het verwijderen van de distributieketting?

#19 ·
Moonstick said:
Sorry dat ik erin spring, mijn 06 2.2 Dci heeft een sporadisch geratel ontwikkeld aan de kant van de distributieketting, klinkt bijna alsof een bout of stuk metaal rondratelt, omdat het geluid niet consistent is zoals je zou verwachten met de rotatie van de motor en het komt en gaat, vermoedelijk wanneer het ergens vast komt te zitten, wordt het stil..

Iemand ideeën? Heeft iemand iets gevonden bij het verwijderen van de distributieketting?
Uitgerekte ketting / spanner op limiet.

#20 ·
Moonstick said:
Sorry dat ik erin spring, mijn 06 2.2 Dci heeft een sporadisch geratel ontwikkeld aan de distributiekettingzijde, klinkt bijna alsof een bout of stuk metaal rondratelt, omdat het geluid niet consistent is zoals je zou verwachten met de rotatie van de motor en het komt en gaat, vermoedelijk wanneer het ergens vast komt te zitten, wordt het stil..

Ja, het zou heel gemakkelijk het afgebroken plastic uiteinde kunnen zijn van een van de secundaire (bovenste) kettinggeleiders, zoals bij ons het geval was, waardoor de ketting af en toe tegen de binnenkant van de distributiekettingkast slaat. Enkele foto's hier:

https://www.x-trail-uk.co.uk/viewtopic. ... y&start=50

#22 ·
Met de gestelde vragen zou ik adviseren om het werkplaatshandboek te halen en ja, er zijn markeringen, maar ook controles die moeten worden uitgevoerd voordat wordt besloten de ketting te behouden, d.w.z. de afstandsverplaatsing op de nieuwe spanner. Zal deze nog steeds een veilige limiet overschrijden? Ik herinner me dat ongeveer 15 mm oké is, maar ik ben er niet zeker van.

#25 ·
Duivels? Ja, dat is een specialiteit van Renault. Motoren met versnellingsbak ingebouwd in het subframe op een mal en vervolgens in seconden compleet in de carrosserie gehesen. De beste optie is dan om op zoek te gaan naar vierkante stalen buizen van schroot en grote poly-zwenkwielen om een ​​op maat gemaakte mal te maken die past op de hefschroefgaten in de onderkant van het blok en het subframe. Een 2-koloms hefbrug is daarvoor het beste. Een 4-koloms oprijbrug is leuker. Het beste is om buiten de auto/oprijbrug te werken.